حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

کسب و کارهای اینترنتی چیست و شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر این کسب و کارها دارند

در این قسمت میخواهیم در باره کسب و کار اینترنتی و اینکه طی این سالها کسب و کارهای اینترنتی چه تاثیری بر روی زندگی روزمره ما وکسب و کارهای سنتی گذاشته است  با شما صحبت کنیم

از مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی باهم سخن خواهیم گفت و اینکه در نهایت ظهور شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر روند این کسب و کارها میگذارد . پس در ادامه همراه ما باشید .

قبل از هر چیزی بهتر است تا یک تعریف کلی از کسب و کار اینترنتی داشته باشیم تا بتوانیم با شناخت بیشتری به این موضوع بپردازیم.

در کل میتوان کسب و کار اینترنتی را یک نوع کاسبی بیان کرد . کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه چند صد میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنندو این بدین معنا میتواند باشد که بازار کسب و کارهای اینترنتی میتواند مشتریان بسیاری را در خود جای دهد.

یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. شاید شما یک محصول خاص و منحصر به فردی دارید و میخواهید معرفی آن محصول محدود به یک منطقه نباشد. شما میخواهید آن محصول را به کل دنیا معرفی و در صورت امکان توزیع کنید و یا به دیگران در تمامی نقاط جهان معرفی کنید، پس کسب و کار اینترنتی این امکان را به شما میدهد تا بدون هیچ محدودیت جغرافیایی محصول خاص خود را به تمام دنیا معرفی کرده و از این طریق به هدف خود دست یابید. پس در نظر داشته باشیم که هدف کسب و کارهای اینترنتی همیشه کسب درآمد نیست و گاها میتواند یک هدف اجتماعی نیز داشته باشد و مهمترین قسمت این نوع کسب و کار رساندن شما به اهدافتان میباشد.

زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما میتوانید درباره کالا و یا خدمات خود  توضیح کاملی به مشتریان خود ارائه دهید که این توضیح میتواند شامل متن، تصویر، ویدئو و … باشد و این امر باعث میشود تا مشتریان شما قبل از اقدام به خرید درباره آن محصول، کالا و یا خدمات اطلاعات کاملتری دریافت نمایند و در صورت نیاز اقدام به خرید کنند و این یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی میباشد.

در کسب و کارهای اینترنتی شما با مشتریان خود ارتباط رو در رو و مستقیمی ندارید و این کار را برای صاحبان کسب و کار بعضا بسیار آسان و لذت بخش تر میکند و البته عدم رودر رویی با مشتریان زمان  بیشتری را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار میدهد تا بتوانند بیشترین زمان خود را صرف ارائه خدمات بیشتر و بهتر برای مشتریان خود قرار دهند و همچنین مشتری میتواند با کسب اطلاعات بیشتر و بهتر ، نسبت به خرید آن کالا و یا عدم سفارش کالا اقدام نماید و در نتیجه میتوان یکی دیگر از مزایای کسب و کارهای اینترنتی را، صرفه جویی در زمان نامید.

در زیر تعدادی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی را بررسی میکنیم

۱عدم محدودیت مکانی و جغرافیایی: فروشگاه های سنتی و کسب و کارهای عادی، به فضایی فیزیکی و محدود احتیاج دارند که محصولات و لوازم کار خود را در آن بگنجانند که این بدون شک مستلزم اِعمالَ محدودیت های مکانی است. در حالی که یک فروشگاه اینترنتی ، بدون محدودیت مکانی، میتواند به سفارشات خود ترتیب اثر دهد و کالاها را به تمام نقاط کشور و (در صورت وجود کارتهای اعتباری بین المللی) به تمام نقاط دنیا ارسال کند.

۲عدم محدودیت زمانی: فروشگاه و کسب و کار اینترنتی ، در ۳۶۵ روز سال، ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز باز و فعال و آماده ی خدمت رسانی به مشتریان است. بنابراین، حتی وقتی که خواب هستید، کسب و کار شما بیدار و زنده و در جریان و البته مهم تر از همه اینکه برایتان پولساز است.

۳کاهش هزینه ها: یکی از مزایای دیگر کسب و کارهای اینترنتی کاهش هزینه ها میباشد. شما وقتی یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی میکنید دیگر نیازی به خرید و یا اجاره محل کسب و کارتان را ندارید. شما میتوانید کسب و کارتان را از خانه نیز شروع و مدیریت کنید. هزینه ای از بابت حقوق کارکنان پرداخت نکنید، نیازی به پرداخت هزینه ویترین ندارید و هزینه ناشی از این موارد را میتوانید در صورت تمایل صرف رونق بیشتر کسب و کارتان کنید.(لازم بذکر است این موارد بیشتر در  کسب و کارهای کوچک صادق میباشد و در صورت رونق و کسترش کسب و کار اینترنتیتان شاید هزینه های بسیار بالایی را جهت اجاره و یا خرید دفتر، انبار و … نمائید که در این حالت شما جهت تسریع در ارسال سفارشات مشتری نیاز به کارمندان بیشتری نیز خواهید داشت)

۴اطلاع رسانی و ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان:  شما برای فروش کالا و یا خدمات کسب و کارتان، مجال و فضای بیشتری جهت معرفی آن دارید . میتوانید توضیحات کاملی نسبت به آن کالا برای مشتریانتان ارائه نمائید ، آن کالا را متخصصانه نقد و بررسی کنید و نظرات دیگر خریداران را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید. تمامی این کارها باعث میشود تا مشتری شما با آگاهی بیشتر و اعتماد بیشتری اقدام به خرید نماید.

۵دسترسی به اطلاعات فروشگاه:  در هربازه زمانی و بدون هیچگونه محدودیتی شما میتوانید از روند کسب و کارتان گزارش تهیه نمائید. میتوانید آمار مشتریانتان را مشاهده و یا از تعداد سفارشاتتان در بازه های زمانی دلخواه گزارش تهیه کنید . آمار پیشرفت کسب و کارتان را میتوانید داشته باشید و نسبت به آن آمارها، اقدام به ارائه خدمات بهتر به مشتریانتان نمائید.

 ۶– : سایتتان کاتالوگی از محصولات شماست : شما در مورد کالاها و خدماتی که بر روی سایتتان قرار میدهید میتوانید حجم اطلاعات نامحدود و کاملتری در سایتتان بگنجانید.نسبت به محصول و خدمات خودتان توضیحات کاملتری ارائه دهید ، آن کالا را نقد و بررسی کنید و توضیحات کاملتری را برای مشتریانتان ارائه نمائید.

۷ابزار تبلیغاتی قدرتمند: تبلیغات فروشگاه شما از طریق سایت و اینترنت، یکی از مناسب ترین و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی برای معرفی فروشگاه تان و ارائه ی محصولاتتان است. از این طریق شما میتوانید با ارزان ترین شکل ممکن و با بازدهی بسیار بالا محصولات و کالاهای خود را معرفی، تبلیغ و فروش نمایید.

۸نبودن محدودیت های تبلیغات چاپی: وقتی از طریق تبلیغات چاپی کالاها و خدمات خود را ارائه میکنید، هم به لحاظ زمانی که صرف طراحی و چاپ میشود و هم به لحاظ هزینه ی کاغذ و پارچه و بنر و تراکت و غیره خیلی به نفع تان نیست. اما وقتی از طریق اینترنت تبلیغ میکنید و می فروشید، هم از لحاظ زمانی و هم هزینه ها صرفه جویی میکنید و هم هر وقت که بخواهید میتوانید بدون کمک از کسی در وب سایت خود تغییرات دلخواه تان را ایجاد کنید.

۹دسترسی آسان به اطلاعات شما: از طریق تبلیغات و فروش اینترنتی میتوانید همیشه در خانه و محل کار مشتریان تان حضور داشته باشید و بتوانید با ایجاد ارتباط مستمر با آنها، به خرید کالا و خدمات خود ترغیب شان کنید، ضمن اینکه گستره ی وسیعی از مشتریان را میتوانید در اختیار داشته باشید، در هر نقطه ای از کشور یا حتی جهان.

۱۰درآمدزایی از طریق شرکتهای دیگر: علاوه بر اینکه با استفاده از اینترنت میتوانید برای کالاها و خدمات خودتان تبلیغ کنید، بلکه می توانید با استفاده از شهرت و وجهه ی خودتان، از طریق وب سایت، برای شرکت های دیگر نیز تبلیغ و از این راه درآمدزایی کنید. حتی با توجه به گسترده تر شدن فروشگاه های اینترنتی و بالا رفتن فرهنگ خرید اینترنتی، میتوانید بدون نیاز به موجود کردن تمامی کالاهای ارائه شده بر روی وب سایتتان و با استفاده از سیستم چند فروشندگی، اقدام به فروش محصولات شرکت های دیگر نموده و از این راه نیز کسب درآمد کنید.

۱۱بالا رفتن ارزش و اعتبار تجاری تان:  ” ۷ روز هفته، ۲۴ ساعت شبانه روز همراه شمائیم ” این شعاریست که در کسب و کارهای اینترنتی به واقعیت پیوسته و کسب و کار شما نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما با ارائه ی خدمات ۲۴ ساعته، آسان و همیشه در دسترس، در واقع دارید نیاز واقعی مشتری را برآورده میکنید و این یعنی بالا رفتن ارزش و اعتبار شما در نزد مشتری و افزایش رضایتمندی او. این رضایتمندی در طولانی مدت برای شما درآمد کلان و قابل توجهی خواهد داشت و اعتبار برند و یا کسب و کارتان را بطور قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

۱۲کافیست حرفه ای عمل کنید تا کار خودتان را آسان کنید : یکی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی این هست که شما نیازی ندارید برای فروش کالا و یا ارائه خدمات به دنبال مشتری بدوید تا بیاید آن کالا را از شما بخرد . شما جهت فروش نیازی نیست به طور مستقیم به مشتری تان توضیح دهید و کلی انرژی و زمان صرف فروش کالا کنید چرا که شما یکبار و بصورت کامل ، تمامی اطلاعات مربوط به کالا را میتوانید بر روی سایت قرار دهید . این امر نه تنها میتواند در زمان شما صرفه جویی داشته باشد بلکه مشتری تان نیز میتواند با آرامش کامل اقدام به مطالعه ی نقد و بررسی آن محصول و نظرات دیگر مشتریان بپردازد و با اعتماد کامل اقدام به خرید نماید .

۱۳نام کسب و کارتان را بر سر زبان ها بیندازید:اینترنت بستریست که شما میتوانید نام و آوازه کسب و کارتان را به سرعت مطرح کنید و نام کسب و کارتان را تبدیل به یک برند فراموش نشدنی کنید و این امر یعنی تبلیغ رایگان کسب و کارتان در سطح وسیع و گسترده.

۱۴کسب و کارهای اینترنتی بستر مناسبی برای سرمایه گذاری هستند : همانطور که پیش تر نیز گفتم علاوه بر فروش و عرضه خدمات برای مشتریان، امکان این نیز وحود دارد که شرکت ها و سرمایه گذاران دیگری نیز راغب باشند تا با شما همکاری نمایند. این همکاری جنبه های مختلفی میتواند داشته باشد؛ برای مثال میتوانند به عنوان تامین کننده ایفای نقش کنند و یا قسمتی از سهام شما را خریداری نمایند و … که این امر خود میتواند فرصتی برای رشد و شهرت کسب و کار شما شود.

۱۵راههای ارتباطی متنوع و البته دو سویه: در دنیای اینترنت، این امکان برای مشتریان فراهم است که به راحتی درباره ی خدمات و کالاهای شما اظهار نظر کنند، قبل از خرید با پشتیبانی فروشگاه به روشهای مختلف مانند ارسال ایمیل و یا چت با پشتیبانی آنلاین و یا ارسال نظر و حتی تماس تلفنی اقدام به دریافت مشاوره کنند و این امر ی اتفاق بسیار جذاب در فروشگاههای اینترنتی میباشد که مشتری احساس آرامش و اعتمادی بیشتری میکند.

تا این قسمت در حد توان کسب و کارهای اینترنتی را برای شما عزیزان تعریف کردیم و نیز اشاره ای داشتیم به برخی از مزایای بیشمار کسب  کارهای اینترنتی .

در مقاله بعدی توضیحات کاملی برای شما ارائه خواهیم نمود و اینکه شبکه های احتماعی چه تاثیری میتوانند بر روی کسب و کار ما داشته باشند را مورد بررسی قرار خواهیم داد

با سپاس

 

digimoh
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
    • admin 26 نوامبر 2018 / 2:32 ب.ظ

      سپاسگذاریم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *